Ajuntament de Reus
cerca
logotip de l'escola Marfull
Envia   |   Imprimeix   |   Twitter   |   Facebook

NOUS LLIGAMS DE CONFIANÇA

ENTRE FAMÍLIA, ESCOLA I INFANTS

 

És indiscutible pensar que tant per als infants com per a les famílies i, fins i tot, per a les educadores ens cal un temps per conèixer l’escola, per descobrir-la tal com és i adequar-la a les necessitats familiars per poder-ne gaudir. D’aquest camí en diem familiarització.

Es tracta d’una etapa que compartirem tots plegats, tot i que cadascú el viurà de formes diferents. En el procés de familiarització s’hi barregen expectatives, incerteses, sentiments i dubtes, que, amb el temps i la manera com s’acullen, es transformaran en una experiència recordada, tant per a les famílies com per a les educadores.

Des de l’escola es planifica el procés amb molta cura, ja que serà clau i revertirà positivament en el desenvolupament dels infants. A través d’una trobada entre la tutora, l’infant i la família es planificarà la incorporació del petit o petita i es recolliran algunes informacions bàsiques sobre el seu creixement. També es programarà l’inici, sempre tenint en compte que sigui gradual i que, a poc a poc, vagi explorant el nou entorn i familiaritzant-se amb les rutines desconegudes. Aquí, la família, tindrà un paper primordial: poder acompanyar aquest procés entrant a l’estança de l’infant. Aquest fet serà beneficiós per tal d’aportar seguretat i confiança al seu fill o filla i, a la vegada, conèixer les altres famílies de l’escola bressol.

Els infants poden tenir reaccions molt diverses: sentir una alegria desbordant, agitació, algun plor, una actitud de rebuig, un aferrament a les seves pertinences, entusiasme per descobrir l’estança i el material... Tanmateix, és fàcil trobar infants que, passats uns dies o potser unes setmanes d’aparent tranquil·litat, reaccionin amb tristesa i rebutgin l’escola quan prenen consciència de la nova situació.

 

  • Quant dura la familiarització?

No té data d’acabament, pot perdurar tot el temps que necessiti l’infant i la família. El procés comportarà establir vincles amb persones noves, conèixer nous espais i materials i sentir-se segur en un entorn diferent del familiar. Encara que en calendaris escolars es fixin tres dies, no serà ben bé així. Cada infant és únic i, per tant, es cuidarà aquesta transició amb molt de respecte, tendresa i temps.

Per a nosaltres, l’equip educatiu, també és un període de vinculació i, com a tal, es tracta amb especial cura. Som conscients de com n’és d’important en el desenvolupament del nen o nena i, per aquest motiu, l’acollim amb serenitat i el tractem amb naturalitat i empatia. Per això, també busquem establir llaços de confiança amb vosaltres, famílies, creant un espai per a què us sentiu com a casa, acompanyats i escoltats en aquest camí.